Transports förbundsråd har beslutat att Transport ska sätta krav utifrån förutsättningarna i Transports branscher. Förutsättningarna ser annorlunda ut i Transports branscher jämfört med industrins, vilka är de som sätter det så kallade märket.
Många av Transports kollektivavtal har tarifflöner och att ha en för lågt satt siffersättning blir problematiskt. Märket riskerar att bli ett lönetak i våra branscher inom tjänstesektorn, eftersom vi har marginella möjligheter att förhandla mer pengar i lokala avtal, så kallad löneglidning.
Transport vill försöka höja lönerna så mycket det går, oavsett vad märket inom industrin är.
Årets märkessättning på 4,2 procent anser vi är för lågt satt sett till förutsättningarna inom Transports avtalsområden och efter förväntat utfall efter förhandlingar med arbetsgivarna. Historiskt har förhandlingsutfallet landat på omkring 75 procent. Det skulle innebära löneökningar med 3,15 procent om kravet är 4,2 procent.