Bakgrund konflikt inom bevakning
Transport har varslat om strejk och blockad på Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Vi gör det för att Almega Säkerhetsföretagen tvingar oss till det.
När arbetsgivarna inte ens i närheten vill möta våra krav och därmed låser förhandlingarna är så kallade stridsåtgärder det enda vi som fackförbund kan ta till.
Varför sker detta nu mitt i sommaren?
Att detta sker just nu beror på att avtalet gick ut den sista maj. Därefter har vi försökt att förhandla med Almega Säkerhetsföretagen långt in i juni. Vi får och kan inte ta till stridsåtgärder så länge ett avtal gäller eller när förhandlingar pågår. Därtill finns varseltid på när vi måste informera motparten och Medlingsinstitutet innan en stridsåtgärd träder i kraft. Det går till exempel inte att varsla om strejk bara en dag innan den ska bryta ut.
Vad vill Transport?
Vi vill:
- Höja ingångslönen. Ingångslönen är i dag endast 23 090 kr/mån.
- Premiera erfarenhet och kompetens via ett utvecklat lönesystem. I dag är löneutvecklingen nästintill obefintlig. Vi vill att antal år i yrket ska löna sig mer.
- Bättre förutsägbarhet i schemaläggningen. Dagens fem dagar vill vi ska bli 14, i enlighet med Arbetstidslagen.
Almega Säkerhetsföretagen säger att Transport vill ha mer än andra på svensk arbetsmarknad. Stämmer det?
De krav som Transport ställt handlar inte om att vi vill ha mer än andra. Det vi kräver går att tillämpa oavsett siffernivåer.
Vad händer nu?
Just nu pågår förhandlingar via medlare.